ВАЖНЫЕ АСПЕКТЫ ОБУЧЕНИЯ ДЕЛОВОМУ МЕЖКУЛЬТУРНОМУ ОБЩЕНИЮ НА ИНОСТРАННОМ ЯЗЫКЕ
PDF (English)

Ключевые слова

профессионализм, деловой контакт, письменный и устный контакт, межкультурное общение, деловое письмо, этикет, официальный стиль professionalism, business contact, written and oral contact, cross-cultural communication, business writing, etiquette, official style профессионаллик, бизнес алоқа, оғзаки ва ёзма алоқа, маданиятлараро мулоқот, хизмат хати, этикет, расмий услуб

Аннотация

Статья посвящена важным аспектам обучения деловому межкультурному общению на иностранном языке. Рассмотрена роль и необходимость изучения иностранного языка, в частности английского в деловой среде, а для преодоления барьера в деловой межкультурной коммуникации рассматриваются некоторые приёмы и направления по его преодолению. Для сформирования эффективного делового диалога при обучении иностранного языка важны как ситуационные ролевые игры, задачи на решение проблем, упражнения на заполнение информационных дыр и др. 

 Автором также предложены основные методы изучения делового английского с учётом национально-культурной принадлежности коммуникантов в межнациональных деловых контактах.

PDF (English)

Библиографические ссылки

Brinkenhoff R.O. The Success Case Method: Find out Quickly What is Working and what is Not. - San Francisco: Berett-Koehler Publishers, 2003.

Dronova O. V., Zholnerchik A. I. The use of business games in teaching professional English // News of higher educational institutions. Volga region. Humanities. Pedagogy. 2014. No. 2 (30)

Passov E. I. Communicative foreign language education: preparing for the dialogue of cultures: A manual for teachers. - Minsk: LLC Lexis, 2003.

Prokosheva I. I. Method case study in teaching a foreign language to students of non-linguistic universities // Problems of language and culture in the educational space of the university complex.conf.-[Electronic resource] - URL: https://conference.osu.ru/as assets/files/conf_info/conf 8/s16. pdf

Samokhina T.S. Effective business communication in the context of different cultures and circumstances. M., Valenta, 2005.

Slepovich V. S. Business English. Minsk: Tetra Systems, 2010.

Sushchinsky I. I. Business correspondence in English. M: Eksmo, 2010.

www.forbes.com “The language of Global Business”

www.teachingenglish.org.uk

Zakharova L. V., Gunina L. A. Culture of business communication as an important factor of professional development of specialists. // Bulletin of the Peoples' Friendship University of Russia. Series: Russian and foreign languages and methods of teaching them. 2016. No. 4.