ЭКОЛОГИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ УЧАЩИХСЯ КАК ЦЕННОСТНЫЙ КОМПОНЕНТ СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ
PDF (English)

Ключевые слова

экологическое образование, экологическая культура, концепция экологи¬ческого воспитания, нравственно-экологическая позиция личности environmental education, environmental culture, the concept of environmental education, moral and environmental position of the individual экологик тарбия, экологик маданият, экологик тарбия тушунчаси, шахснинг ахлоқий ва экологик ҳолати

Аннотация

В статье обоснована необходимость организации экологического воспитания учащихся на первой ступени школьного образования. Проведен анализ государ¬ственного образовательного стандарта начального общего образования с целью выявления эко¬логической составляющей в его содержании. Названы показатели сформированности экологи¬ческой культуры ребенка, которые являются ориентиром для учителя начальных классов при планировании и осуществлении экологического воспитания. Раскрыты условия и механизмы воспитания у младших школьников основ экологической культуры личности. Экологическая ситуация, сложившаяся за последние десятилетия на планете, постави¬ла перед человечеством проблему достиже¬ния устойчивого развития общества. Такое развитие предполагает не только разумную эксплуатацию природных ресурсов, но и формирование соответствующего созна¬ния по отношению к экологическим пробле¬мам, воспитание личности, способной жить в гармонии с окружающим миром.

PDF (English)

Библиографические ссылки

Ahyoung, K., & Eun-Young, L. (1999). How critical is back translation in cross-cultural adaptation of attitude measure? (Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association). Montreal, Canada. (ERIC Document Reproduction Service No. ED430014).

Amirshokoohi, A. (2010). Elementary preservice teachers’ environmental literacy and views toward science, technology, and society (STS) issues. Science Educator, 19(1), 56-63

Ashton, P. (1984). Teacher efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education. Journal of Teacher Education, 35, 287-232.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.

Blatt, E. N. (2013). Exploring environmental identity and behavioral change in an environmental science course. Cultural Studies of Science Education, 8, 467-488.

Bregman, J., & Fisher, M. (1999). Environmental education: The Millennium challenge. In S. A. Ware (Ed.). Science and environment education views from developing countries. Secondary Education Series. World Bank, Education Advisory Service (ERIC Document Reproduction Services No ED 456025).

Brodovskaya Z.V. Content and organization of course training of primary school teachers in the process of advanced training in environmental education of schoolchildren: dis ... Cand. of Pedagogical Sciences. - Novosibirsk, 2004. - 233 p.

Education of ecological culture of schoolchildren as a psychological and pedagogical problem (experience of theoretical and applied research). - M.: Institute of Personality Development, 1997. - 64 p.

Girusov E.V. From ecological knowledge to ecological consciousness//Interaction of society and nature. - M., Moscow State University Publishing House, 1986. - pp. 76-81.

Juraeva A.Kh. Ecological education in primary school. [Electronic resource]. URL: ReportSource. aspx? docId=118&colId=134&repN umb=1&srcInd=2&bn=-1#bn-1.

Kartashova E.S. Formation of socio-ecological stability of the student’s personality in the context of the development of the normative attitude to the natural environment//Siberian Pedagogical Journal. - 2011. - No. 9. - pp. 137-150.

Kuzina G.V. Ecological education of younger schoolchildren at the lessons of “Man and the world” [Electronic resource]. URL: ReportSource.aspx?docId=118&colId= 134&repNumb= 1&srcInd= 1& bn=-1#bn-1.

Likhachev B.T. Philosophy of education. - M.: Prometheus, 1995. - 282 p.

State educational standard of primary general education..

Svetkova I.V. Ecological education of younger schoolchildren: Theory and methodology of extracurricular work. - Moscow: Pedagogical Society of Russia, 2000. - 176 p.

Wheatley, K. F. (2005). The case for reconceptualizing teacher efficacy research. Teaching and Teacher Education, 21, 747–766.

White, R. (2007). Using mixed methods and quantitative research methodologies to advise business executives. Retrieved November 9, 2007. http://www.helium.com/tm/100943/introductionresearch-scaffolding-industry-capability

Woolfolk-Hoy, A., & Davis, H. (2005). Teachers' sense of efficacy and adolescent achievement. In T. Urdan & F. Pajares (Eds.), Adolescence and education: Vol. 5: Self-efficacy beliefs during adolescence (pp. 117–137). Greenwich, CT: Information Age.