EFFECTIVENESS OF SIMULATION TECHNOLOGIES FOR TEACHING MEDICAL STUDENTS

Authors

  • Мukhsinov М.М
  • Аkhrorova Sh.B
  • Akhmadeeva L.R
  • Akhmadeeva E.N

Keywords:

Simulation technologies, medical education, teaching methods

Abstract

Simulation technology allows medical students and healthcare professionals to practice skills more safely and effectively. They can perform procedures and scenarios on simulation mannequins, virtual environments, or other specialized equipment without putting the health of real patients at risk. This allows students and junior professionals to gain confidence in a variety of procedures and scenarios before they work on real patients. This experience helps improve the quality of care and ensure patient safety. Purpose of this study is to analyze the results of education for medical students using the introduction of simulation technologies at the University in Uzbekistan Republic. The article contains information about the effectiveness of simulation technologies in the field of medical education and the results of a study conducted among 84 medical students. The results of the study confirm the effectiveness of simulation technologies and show the importance of introducing simulation methods for training future doctors.

References

Булатов С.А. Перспективы использования симуляционных центров для компетентностного подхода в подготовке специалистов для практического здравоохранения / Виртуальные технологии в медицине. - 2013. - №1 (9). - С.10-11.

Пасечник И. Н., Блашенцева С. А., Скобелев Е. И. Симуляционные технологии в анестезиологии-реаниматологии: первые итоги //Виртуальные технологии в медицине. – 2013. – №. 2. – С. 16-21.

Косаговская И. И., Волчкова Е. В., Пак С. Г. Современные проблемы симуляционного обучения в медицине //Эпидемиология и инфекционные болезни. – 2014. – №. 1. – С. 49-61.

Алексеева О. В. и др. Симуляционные методики в учебном процессе медицинского вуза //Современные проблемы науки и образования. – 2015. – №. 5. – С. 551-551.

Аграновский М. Л. и др. Внедрение обучения на основе симуляционных технологий в учебный процесс медицинского ВУЗа //Экономика и социум. – 2020. – №. 4 (71). – С. 111-115.

Совцов С. А., Газизуллин Р. З. Симуляционные технологии в подготовке молодых хирургов //Виртуальные технологии в медицине. – 2013. – №. 2. – С. 6-9.

Горшков М. Д., Федоров А. В. Классификация симуляционного оборудования //Виртуальные технологии в медицине. – 2020. – №. 2. – С. 21-30.

Потапов М. П. Роль симуляционных образовательных технологий в обучении врачей //Высшее образование в России. – 2019. – №. 8-9. – С. 138-148.

Итинсон К. С., Чиркова В. М. Роль симуляционных образовательных технологий в формировании профессиональных компетенций будущих врачей //Балтийский гуманитарный журнал. – 2019. – Т. 8. – №. 4 (29). – С. 71-73.

Owen H. Early use of simulation in medical education //Simulation in healthcare. – 2012. – Т. 7. – №. 2. – С. 102-116.

Dasci S. Learning surgical knot tying and suturing technique–effects of different forms of training in a controlled randomized trial with dental students / S. Dasci, H. Schrem, F. Oldhafer [et al.] //GMS Journal for Medical Education. – 2023. – V. 40. – №. 4.

Shaharan S. Evaluation of surgical training in the era of simulation / S. Shaharan, P. Neary //World journal of gastrointestinal endoscopy. – 2014. – V. 6. – №. 9. – P. 436.

Fritz T. Evidence in surgical training–a review / T.Fritz, N.Stachel, B.J. Braun //Innovative Surgical Sciences. – 2019. – V. 4. – №. 1. – P. 7-13.

Khan S.. Development of psychomotor skills in dentistry based on motor learning principles: A review / S. Khan, M.N.Inamdar, S. Munaga [et al.] // World. – 2020. – V. 11. – №. 3. – P. 248.

Lefumat H. Z. To transfer or not to transfer? Kinematics and laterality quotient predict interlimb transfer of motor learning / H.Z. Lefumat, J.L. Vercher, R.C. Miall [et al.] //Journal of Neurophysiology. – 2015. – V. 114. – №. 5. – P. 2764-2774.

Feldman L. S. A method to characterize the learning curve for performance of a fundamental laparoscopic simulator task: defining “learning plateau” and “learning rate” / L.S. Feldman, J. Cao, A. Andalib [et al.]//Surgery. – 2009. – V. 146. – №. 2. – P. 381-386.

Pereira E.A.H. Effect of training on interlimb transfer of dexterity skills in healthy adults / E.A.H. Pereira, K. Raja, R. Gangavalli //American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation. – 2011. – V. 90. – №. 1. – P. 25-34.

Published

2024-11-04