ТРАДИЦИИ НАВОИ В ДЖАДИДСКОЙ ПОЭЗИИ
Ключевые слова:
классическая литература, джадидизм, Эпоха просвещения, национальное пробуждение, узбекская поэзия нового периода, диван, литературная преемственностьАннотация
Период национального возрождения в конце XIX и первой четверти XX века был похож на движение просвещения, которое процветало в Европе в XVIII веке. Несмотря на это, мы не можем сказать, что оно возникло непосредственно под влиянием различных политических изменений в Европе. Данный период сформировался под влиянием литературы Просвещения, татарской, турецкой, азербайджанской литературы в духе национального пробуждения, которое было связано с классической литературой и традициями Навои. В этом отношении джадидизм имел свои собственные духовные корни.
В статье автор отвечает на факторы формирования литературы узбекского национального возрождения, внутренние периодические подразделения, цепочку поколений, сравнивая литографии и печатные издания, опубликованные в Ташкенте в 1914-1922 годах. Анализируются ход продолжения традиций девона в эпоху Просвещения, период развития и узбекская поэзия нового периода, проблема следования Навои, отношение критиков того периода к наследию Навои. Автор делает заключение о том, что основной идеей организации «Чигатай Гурунги», основанной Фитратом, было восстановление образа Темура и Навои.
Библиографические ссылки
Муҳаййир. Танланган шеърлар. – Тошкент: Фан, 1967.
Пўлотжон Домулла Қайюмов. Тазкираи Қайюмий. III китоб. – Тошкент, 1998.
Болтабоев Ҳ. ХХ аср бошлари ўзбек адабиётшунослиги ва Фитратнинг илмий мероси. Филология фанлари доктори илмий даражасини олиш учун тайёрланган диссертация. – Тошкент, 1996.
Миллий ашъори Таржимон. Мажмуа. Ношир ва муҳаррир: Баҳромбек Давлатшоев. – Тошкент: Вақт типографияси, 1910. Алишер Навоий номидаги давлат адабиёт музейи. Нодир қўлёзма, тошбосма ва босма асарлар. Инв №766/IV. Ўлчами 14,5х22. Муқоваси сариқ тусли қалин картондан.
Миллий шеърлар мажмуаси ёхуд адаби дин. Мажмуа. Мусаҳҳиҳ ва ношир: Ҳусайнхўжа бин Хонхўжа Мунавварқори бин Абдурашидхон. – Тошкент, 1912. Алишер Навоий номидаги давлат адабиёт музейи. Нодир қўлёзма, тошбосма ва босма асарлар. Инв №453/II. Ўлчами 17х25,5. Муқоваси жимжимадор рангдаги қалин картондан.
Алишер Навоий номидаги давлат адабиёт музейида сақланаётган тошбосма асарлар каталоги [Матн]. С.Ҳасанов, Ш.Ҳасанова, Ж.Жўраев [ва бошқ.]. – Тошкент: Фан, 2020.
Сабзазор. Баёз. Тўпловчи ва нашрга тайёрловчи: Мунавварқори. – Тошкент: Ильин босмахонаси, 1914. ЎзР ФА Абу Райҳон Беруний номидаги Шарқшунослик институти. Шарқ қўлёзмалари хазинаси, асосий фонд, тошбосма. Инв №12891. Ўлчами 21х13,5. Матн ўлчами 11х18. Муқоваси оч яшил тусли картондан.
Ўзбек ёш шоирлари. Шеърлар тўплами. – Тошкент: Туркистон давлат нашриёти, 1922.
Mirzayev S. XX asr o’zbek adabiyoti. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2005..
Қуронов Д. Чўлпон насри поэтикаси. – Тошкент: Шарқ, 2004.
Болтабоев Ҳ. Фитрат ва жадидчилик. – Тошкент: Алишер Навоий номидаги Ўзбекистон Миллий кутубхонаси нашриёти, 2007.
Каримов Н. ва б. ХХ аср ўзбек адабиёти тарихи. – Тошкент: Ўқитувчи, 1999.
Йўлдошев Қ. Ёниқ сўз. – Тошкент: Янги аср авлоди, 2006.
Quronov D. Adabiyot nazariyasi asoslari. – Toshkent: Navoiy universiteti, 2018.
Афоқова Н. Жадид шеърияти поэтикаси. – Тошкент: Ўзбекистон Республикаси Фанлар Академияси “Фан” нашриёти, 2005.
Маҳмуд Вадуд. Танланган асарлар. – Тошкент: Маънавият, 2007.
Фитрат А. Танланган асарлар. – Тошкент: Маънавият, 2009.
Афоқова Н. Жадид ғазалиёти. – Тошкент: Фан, 2005.