DISCURSIVENESS OF REALITY AND FICTION IN COMIC AT ONTOLOGICAL CONTEXT

Authors

  • Ibragimova jeyla Teyyar kizi

Keywords:

identity, comprehension of being, illusion, realities of reality, methodology of the comic, humanism

Abstract

In the article, from the point of view of the diachrony of reality and fiction in the comic, the features of being are analyzed due to the need to critically comprehend, by creatively modeling, reality; the mechanism of this discourse is presented. The specificity of the antinomy of reality and fiction in the comic is considered from the standpoint of its transgression, while the comic is transcribed as a regulatory idea. The associativity of the comic, as its most important attribute, is defined in the synthesis with the disclosure of the causal relationships of reality – deformed and extremely existential – at the same time re-interpreting reality through its aestheticization. This coherence, from a certain angle, contains the essential concept of the comic. In the perception, forms of disclosure and depiction of the comic, the philosophical and cultural ideal, which has a humanistic character, is directly or indirectly manifested. Laughter, which characterizes the light nature of man and humanity, is the laughter in the name of the ideal.

The article shows the importance of the comic in the processes of humanization of reality in the aspect of factors immanent to it: striving for the ideal, a high degree of criticality, social activity, creativity, aesthetic imagery, metaphor, etc., aimed at overcoming the stereotypes of understanding life – both in the human mind and the scale of development of society, civilization as a whole.

The problem, which reflects the dynamics of these explications through the prism of the comic, carries information about their dialectical understanding. On the basis of intentional analysis, taking into account the available research, the conclusion follows that the comic must be interpreted in the context of the multifaceted nature of being, which largely determines being.

The comic symbolizes life, becoming the art of living, not only as a result of being conditioned by life, but being its integral system-forming principle.

References

Бахтин М.М. (1975) Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. М.: Художественная литература. 504 с.

Бахтин М.М. (1990) Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. М.: Художественная литература. 543 с.

Бахтин Михаил Михайлович. (2002) Проблемы поэтики Достоевского. Im Werden-Verlag Москва-Augsburg. 167 с.

Бахтин М.М. (1975) Эпос и роман (О методологии исследования романа) // Бахтин М.М. Литературно-критические статьи. М.: Художественная литература. С. 446-483.

Бродский И.А. (1982) О Достоевском / Пер. с англ. А.Сумеркина // Russica-1981. N.-Y.: Russica Publishers. С. 209-213.

Возвышенное и низменное в действительности и в искусстве // https://studfile.net/preview/5007440/page:14/

Вулис А.З. (1976) Метаморфозы комического / Под. ред. Е.С. Сабашникова. М.: Искусство. 126 с.

Гегель Г.В.Ф. (1958) Лекции по эстетике. Книга третья / Пер. с нем. П.Попова // Гегель Г.В.Ф. Сочинения: в 14 т. Т. 14. М.: Государственное социально-экономическое издательство «Полиграфкнига. 440 с.

Гегель Г.В.Ф. (2015) Феноменология духа / Пер. с нем. Г.Шпета. СПб.: Наука. 448 с.

Гезалов А.А. (2012) Глобализация и мировоззрения // Вопросы философии. №7. С.167-169.

Гезалов Ариз Авяз оглы. (2009) Трансформация общества в эпоху глобализации (социально-философский анализ). – М.: «Канон+» РООИ «Реабилитация». 288 с.

Егорова И.В. (2016) Основные феномены человеческого бытия в трактовке Е.Финка // Спектр антропологических учений. Вып. 1. М.: ИФРАН. С. 117-133.

Зольгер К.-В.-Ф. (1978) Эрвин / Пер. с нем. Н.Берновской. М.: Искусство. 432 с.

Ибрагимова Дж.Т. (2012) Когнитивное осмысление комического в контексте смеховой культуры мира // Bakı universitetinin xəbərləri. Sosial-siyasi elmlər seriyası. №3. С. 116-128.

Ибрагимова Дж.Т. (2009) Неизвестный Молла Насреддин // Каспий. Баку. 11 июля. С.11.

Ибрагимова Дж.Т. (2011) Философское понимание значимости комического на постсоветском пространстве // Bakı universitetinin xəbərləri. Sosial-siyasi elmlər seriyası. № 4. С. 124-141.

Иванов Д.В. (2017) Критика метафизики в контексте дискуссий о реализме и антиреализме // Философский журнал. Т. 10. № 1. С. 35–47.

Кант И. (1966) Критика способности суждения / Под ред. В.Ф. Асмуса, А.В. Гулыги, Т.И. Ойзермана // Кант И. Сочинения: в 6 т. Т. 5. М.: Мысль. С.161-529.

Культурология: (2002) Учебное пособие для студентов высших учебных заведений / Под ред. Г.В. Драча. Ростов н/Д: Феникс. 608 с.

Лессинг Г.Э. (1936) Гамбургская драматургия. Сборник статей. / Под ред. М.А. Лившица. М.-Л.: Academia. 518 с.

Лихачев Д.С., Панченко A.М., Понырко Н.В. (1984) Смех в Древней Руси. Л.: Наука. 295 с.

Моуди Р. (2003) Последний смех. Обязательное дополнение к жизни после жизни / Пер. с англ. Н.Рубан. М.: ИД София. 352 с.

Ортега-и-Гассет Х. (1991) Две главные метафоры / Пер. с испан. Б.Дубина // Эстетика. Философия культуры. М.: Искусство. С. 85-106.

Плотникова С.Н. (2011) Онтологический статус комического в коммуникации // Речевое общение. Специализированный вестник. Вып. 13 (21). Красноярск: Сибирский федеральный университет. С. 6-33.

Постовалова В.И. (1988) Картина мира в жизнедеятельности человека // Роль человеческого фактора в языке: Язык и картина мира. М.: Наука. С. 8-70.

Тимофеев Л.И. (1976) Основы теории литературы: Учебное пособие для педагогических институтов. Изд. 5. М.: Просвещение. 448 с.

Федь Н.М. (1978) Искусство комедии / Под ред. Г.А. Белой. М.: Наука. 213 с.

Философская энциклопедия: (1960-1970) в 5 т. Т. 2 / Под ред. Ф.В. Константинова // Философская энциклопедия: в 5 т. М.: Советская энциклопедия. 576 с.

Философы, ученые о познании и вере, науке и религии: (2005) Учебное пособие / Сост. С.М. Халин. Тюмень: Тюменский государственный университет. 236 с.

Финк Э. (1988) Основные феномены человеческого бытия / Под ред. Ю.Н. Попова // Проблема человека в западной философии. М.: Прогресс. 544 с. С. 357-401.

Фрейденберг О.М. (1997) Поэтика сюжета и жанра / Под ред. Н.В. Брагинской. М.: Лабиринт. 448 с.

Чернорицкая О.Л. Поэтика абсурда в аспекте литературно-художественной методологии // http://zhurnal.lib.ru/c/chernorickaja_o_l/abs.shtml

Чуякова Н.М. (2010) Сатира и юмор в устном народном творчестве адыгов. Автореф. дис… докт. филол. Майкоп. 47 с.

Эстетика: (1989) Словарь / Под ред. А.А. Беляева. М.: Политиздат. 447 с.

Ibragimova J. (2011) Laughter and Death are Synthesis or opposition? // Innovations and Technologies News. Multi-subject scientific journal being published in EU. № 4 (13). Riga: ICD Group Ltd. P. 27-37.

Published

2022-12-06