EVOLUTION OF THE FAMILY INSTITUTION AND THE ATTITUDE TO THE PROBLEM OF FAMILY INTEGRITY IN EASTERN COUNTRIES

Authors

  • Inagamova Firuza Hurshitovna

Keywords:

personality, family, family institution, family strength, values, national-spiritual values, transformation of values, retrospective, conceptual, socio-demographic.

Abstract

The article examines the scientific, socio-philosophical concepts and interpretations of the family, analyzes its evolution in human history. Endogamous relationships are prohibited with changes in family perceptions, but polygamy is not prohibited for wealthy men. Thus it becomes customary for a man to live with two, three or more wives. Now that the interpretation of the family and its circles will be determined by the man, the evolution of the family will be aligned with patriarchal views. The study of the stages of formation of a nation as a social unit is the subject of ethnology. Studies confirm that polygamy, polygyny, group marriage or reunion, endogamy were common in the early stages of the formation of human society.

References

Havfland L.S. Womans Life Work Labors and Expriences, Chicago, Publishing Association of Friends. 1889;

Gutman H. The Black Family in Slavery and Freedom. 1750 1925. N.Y. Pantheon Books, 1976;

Семенов Ю.И. Происхождение брака и семьи.–Москва: Наука, 1974;

Мид М. Культура и мир детства. Избранные произведения.–Москва: Гл. ред. Восточ. лит ры, 1988;

Венингер О. Пол и характер.–Ростов на Дону, Феникс, 1998;

Семья 1 2. Книга для чтения.–Москва: Политиздат, 1991;

Убайдуллаева Р.А. Семья в Узбекистане.–Ташкент: 2012

Barth F. Etnic Groups and Boundaries. Indroduction Boston. 1969;

Бромлей Ю.В. Очерки теории этноса.–Москва: Наука, 1983; Аширов А. Этнология.–Тошкент: Фан, 2008.

Топоров В.П. Святость и святые в русской духовной культуре.—Москва: Лик, 1995. С. 121122;

Чеснов Я.В. Лекции по исторической этнологии.--Москва: Гардарика, 1998. С. 24- 25.

История Древнего Востока. От ранних государственных образований до древних империй.--Москва: Изд.фирма “Восточная литератутра” РАН, 2004. С.154.

Ўша асар. С.157.

Конфуций.–Минск: Современное слово,1998. С.115-116.).

Бань Гу. Всеобъемлющие дискуссии в зале Белого Тигра Семья. Книга для чтения.Т.1.–Москва: Изд. Полит. лит-ры, 1991. С.52-53.

Ўша асар. С.53.

Бўриев О.,Усмонов М. Ўзбек оиласи.–Тошкент: O zbekiston, 2012. 16-17 б.

Дхаммапада.–Санкт Петербург, Изд. Чернишёва, 1993. С.121.

Будда.–Минск: Современное слово, 1998. С.3.

Ўша асар. С.21.

Ригведа.Часть I-IV.–Москва, Главная редакция Восточной литературы, 1983. С 41-54.

Артхашастра.—Москва-Ленинград, Изд. АН, 1959. С. 46-48.

Алимасов В. Фалсафа Ҳаёт Ижод.–Тошкент: ЎзР ФА Асосий кутубхонаси нашриёти, 2018. 203 б.

Камасутра.–Минск: Современний литератор, 2009. С. 24-29.

Семенов Ю.И.Происхождение брака и семьи.–Москва: Наука, 1974. С. 155-162.

Қадимий ҳуқуқий ёдгорликлар: Хаммурапи қонунлари. Доро 1 нинг Беҳистун қояларидаги ёзувлари. Таржима асар.–Тошкент: Ўз Р Адлия вазирлиги ҳузуридаги Адолат нашириёти. 2016. 46 -52 б.

Downloads

Published

2022-07-28