НАЦИОНАЛЬНАЯ ИДЕНТИЧНОСТЬ И СВОБОДА ДУШИ В ПОЭЗИИ АБДУРАУФА ФИТРАТА
Ключевые слова:
прошлое, вера, пиявка, страна, сердце, национальный дух, художественное мышление, страна, ценность, история, звезда, хакан, печальАннотация
Реализация национальной идентичности – явление, непосредственно связанное с жизнью личности и общества, историей и судьбой нации. Нет ничего в мире выше человеческой воли, достоинства и чести. Тот факт, что слово и сердце обречены на застой присоединения к Родине, режет сердце настоящего поэта, горящего любовью к слову и стране. Настоящему художнику нелегко вселить гордость в сердца апатичных, неуважительных людей. Для творца было настоящей трагедией чувствовать, что на вытоптанных холмах находятся тысячи ценностей, культурного наследия и традиций народа. Понятно, что завтра будущее нации, равное ее идентичности, также ждет упадок. Поскольку человек – существо сложное, по своей сути очень важны национальная самобытность, чувство добра и красоты, чистота эмоций, общие цели. Литература – это сила, которая влияет на мышление через слова и чувства по своей сути, формирует личность и мировоззрение человека. В этом смысле современная литература в Туркестане, особенно произведения Абдурауфа Фитрата, приобрела прогрессивное значение не только в судьбах узбеков, но и в судьбах всех народов региона, как сила, пробуждающая чувство национального единства. самобытность и совершенствует дух национальной независимости в миллионах сердец на следующих этапах развития национальной литературы. В его пламенных стихах , таких как «Миррих юлдузига», «Юрт қайғуси», «Ўгут», «Беҳбудий сағанасин изладим», выражены душевные страдания, тяжелые переживания, конфликты и болевые точки в мире и человеческом сердце. В данной статье исследуется художественная интерпретация вопросов народного горя, национальной идентичности, революции воли и души, ставших приоритетными темами в поэзии Абдурауфа Фитрата.
Библиографические ссылки
Президент Ш.Мирзиёевнинг Республика Маънавият ва маърифат кенгашининг кенгайтирилган мажлисидаги нутқи. Маънавият ҳаётимизда янги куч, янги ҳаракатга айланиши керак. ЎзА, 2023 йил, 23 декабрь.
Мирзиёев Ш. Янги Ўзбекистон стратегияси. Т.: “Ўзбекистон” нашриёти, 2021. 3.Қосимов Б.Миллий уйғониш. Т.: “Маънавият” нашриёти, 2002.
Ўзбекистон Миллий энциклопедияси. 5-ж. Т.: “Ўзбекистон миллий энциклопедияси” Давлат илмий нашриёти , 2003.
Ўзбек тилининг изоҳли луғати. 2-жилд. Т.: “Ўзбекистон миллий энциклопедияси” Давлат илмий нашриёти, 2006.
Ўзбек тилининг изоҳли луғати. 4-жилд. Т.: “Ўзбекистон миллий энциклопедияси” Давлат илмий нашриёти, 2007.
Шарафиддинов О. Танланган асарлар. – Т.: “Шарқ” нашриёт-матбаа акциядорлик компанияси Бош таҳририяти, 2019.
Фитрат А. Танланган асарлар. Тошкент.: “Маънавият”, 1998.
Султон Х. Мингта Фирдавсий керак... / Ҳақиқат жамоли. – Т.: “Машҳур-пресс”, 2019.
Қулжонов А. Фитрат дунёси / Гулистон.: “Зиё”, 2007.
Қодирий А. Ўткан кунлар. Роман ва унинг тақдири. – Т.: “Zilol buloq”, 2019.
Каримов Н. Мавлоно Фитрат. Фитрат.Танланган асарлар. Т.: “Маънавият” нашриёти, 2020. 13.Бунин И. Темурхон. Тийрамоҳ (тарж. Ғулом Мирзо). – Т.: “ДАВР ПРЕСС”, 2018.
Саидов А. Иван Бунин ижод чаманидан нажиб гулдаста / И.Бунин Тийрамоҳ (тарж. Ғулом Мирзо) Т.: “ДАВР ПРЕСС”, 2018.
Назаров Б. Фитрат ва Бунин // Тафаккур. 2015, 4- сон.
Каримов Н. ХХ аср адабиёти манзаралари. – Т.: “OZBEKISTON”, 2008.
Алимова Д. Жадидчилик ҳаракатининг ижтимоий-сиёсий моҳияти ва жадидлар тафаккури. Т.: “Университет”, 1999
Назаров Б. Жадидчилик: ислоҳот, янгиланиш, мустақиллик ва тараққиёт учун кураш. Т.: 1999.
Алимова Д. Рашидова Д. Махмудходжа Бехбудий и его исторические воззрения. - Т.: Маънавият, 1998.
Шарипов Р. Жадид адабиётида янгиланиш, ислоҳот ва мустақиллик учун кураш. Т.: 2005.
Қосимов Б. Маслакдошлар. Т.: 1994.
Шарипов Р. Жадид адабиётида янгиланиш, ислоҳот ва мустақиллик учун кураш ғояларининг акс этиши. Т.: 2023.
Ражабов Н.Р. Маънавият сарчашмалари. - Т.: Фан, 1999.
Ражабов Қ. Жадидлар - истиқлолчилик ҳаракатининг ғоявий раҳнамолари // Ўзбекистон тарихи; янги нигоҳ. Жадидлар ҳаракатидан миллий мустақилликка қадар. - Т.: 1998.
Ризаев Ш. Жадид драмаси. - Т.: Шарқ, 1997.
Сидқий-Хондайлиқий. Танланган асарлар / Тўпловчи, сўзбоши ва луғат муаллифлари: Б.Қосимов, Р.Жавхарова. - Т.: Маънавият, 1998.
Турдиев Ш. Международные связи туркестанских джадидов и политика правящих властей в 1910-1917 гг. // Марказий Осиё ХХ аср бошида: ислоҳотлар, янгиланиш, тараққиёт ва мустақиллик учун кураш (жадидчилик, мухториятчилик, истиқлолчилик): мавзусидаги халқаро конф. материаллари .- Т.: 2001.
Туркестан в начале ХХ века: К истории истоков национальной независимости // Колл. авт. Р.М.Абдуллаев, С.С.Агзамходжаев, И.А.Алимов и др. / - Т.: Шарк, 2000.
Туркистон жадидчилиги ва истиқлол муаммолари (илмий мақолалар тўплами) – Самарқанд, 1996.
Фитрат А. Чин севиш: Шеърлар, драмалар, мақолалар / – Т.: Адабиёт ва санъат, 1996.
Фитрат А. Оила ёки оила бошқариш тартиблари / Тарж. Ш.Воҳидов. – Т.: Маънавият, 1998.
Шарафиддинов О. Истиқлол фидойилари. –Т.:Шарқ, 1993.
Эрназаров Т. Туркистон вақтли матбуоти (1870-1924). – Т.: Ўздавнашр, 1959. – 147 б.
Эрназаров Т., Акбаров А. История печати в Туркестане (1870-1925). – Т.: Фан, 1976. 35.Қосимов Б. Жадидчилик // Миллий уйғониш ва ўзбек филологияси масалалари. – Т.: 1993.
Қосимов Б. Жадидчилик ва янги ўзбек адабиёти // Марказий Осиё ХХ аср бошида ислоҳотлар. Янгиланиш, тараққиёт ва мустақиллик учун кураш (жадидчилик, мухторчилик, истиқлолчилик). – Т.: Маънавият, 2001.
Қосимов Б. Исмоилбек Гаспирали.– Т.: Мерос, 1992.
Қосимов Б. Излай-излай топганим. – Т.: 1983.
Қуронов Д. Руҳий дунё талқини. – Т.: 1995.
Қуронов Д. Чўлпон ҳаёти ва ижодий мероси. – Т.: 1997.
Қуронов Д. Жадидчилик ва янги ўзбек адабиётининг шаклланиши. – Андижон, 1999. 42.Ўзбекистон тарихининг долзарб муаммоларига янги чизгилар (даврий тўплам, №2). – Т.: Шарқ, 1999.
Ўзбекистонда ижтимоий-фалсафий фикрлар тарихидан лавҳалар (М.Хайруллаев таҳрири остида). – Т.: Ўзбекистон, 1995.
Ўзбекистоннинг янги тарихи.– Т.: Шарқ, 2000.
Fаниев И. Фитрат. Эътиқод. Ижод. – Т.: Камалак, 1994.
Fаниев И. Фитратнинг трагедия яратиш маҳорати. – Т.: 1994.
Fаниев И. Фитратшунослик. – Бухоро, 1995.